Select Page

Bir İtalyan Efsanesi: Arduino’ya Giriş #1

Bir İtalyan Efsanesi: Arduino’ya Giriş #1
Serial.print “Arduino 101 Dersine Hoş Geldiniz”


Merhaba arkadaşlar, blogumuzun bu serisinde sizlere Arduino hakkında detaylı bilgiler vermeye çalışacağız.

Öncelikle “Arduino nedir?” , ” Ne işe yarar?” , “Bir İtalyan yemeği midir?” gibi sorulara yanıt bulacağız.

ARDUINO NEDİR?

Wikipedia’ya (engelleri aşıp) bakıp bir tanım bulabilirsiniz, ben lafı pek uzatmayacağım o yüzden.

Programlanabilir bir devre kartıdır. Programınızı yazıp, elektronik devrenizi kurup arduino ile o devrenizi kontrol edebilirsiniz. Açık kaynak bir proje olduğundan, kendi Arduinonuzu da yapabilirsiniz. İnternette bunun için de bir çok tarif ki zaten ilerleyen derslerimiz de biz de yapacağız.

ARDUINO NE İŞE YARAR ?

Arduino’nun ne işe yaradığından çok sizin ne amaçla kullandığınız çok önemli bir nokta. Arduino genel olarak, tasarladığınız elektronik devreleri programlamak için kullanabilirsiniz. Günlük hayatta kullandığınız bir çok şeyi kendiniz yapmak için bu devre kartını kullanabilirsiniz.


ARDUINO KURULUMU ve BAZI ARAÇLAR

Arduino IDE’yi tanıyalım biraz. https://www.arduino.cc/en/main/software adresinden ulaşabileceğiniz IDE, windows işletim sistemi kullananlar için Microsoft Store’de de uygulama mevcut; ordan da indirebilirsiniz.

 

Görüntüdeki gibi bir uygulama karşınıza çıkacak. Kullandığınız Arduino modelini seçmek için:

Araçlar -> Kart -> Kullandığınız Arduino kartı

Yolunu izleyebilirsiniz.

Arduinonuzu bigisayara taktıktan sonra hangi girişten taktığınızı seçmezseniz, büyük olasıkla yazdığınız kodları arduinoya gönderdiğinizde hata alacaksınız.

Bunu için :

Araçlar -> Port -> Takılı olan port. (windows için, linux için terminalden bu ayarı gerekecektir. Bunun için linux mint veya ubuntu form sayfalarında detaylı bilgileri edinebilirsiniz)

Bu işlemleri yaptıktan sonra artık kodlama yapabilmek için gerekli materyale sahip oldunuz. Ama kodlama tek başına yeterli olmayacaktır. Kodlama bilgisine ilaveten biraz da elektronik bilgisine sahip olmanız gerekecektir.

Şimdi bir Arduino kartını tanıtalım.

Gördüğünüz Arduino’nun uno modeli. Bilmem kaç pin falan diye de lafı uzatmayacağım. Sadece üstünde yazanları bilmeniz yeterlidir.

Dijital Pin’ler : Dijital sinyallerde kullanılacak pinlerdir.

11,10,9,6,5,3 yanında ~ işareti var. Bunun anlamı PWM pini olmasıdır. Yani, dijital biri grafikteki sıklıkları ayarlayıp analogmuş gibi yapabilirsiniz. Zaten ilk örneğimiz bununla ilgili olacak korkmayın anlarsınız.

Anolog Pin’ler : Bunlarda analog sinyaller için kullanılan pinlerdir.

Şimdilik sadece bu pinleri tanıtacağım. Diğer Pinleri de uygulama yaptığımız zaman anlatacağım.

İlk uygulamızı yapalım. Bunun için gerekli malzemeler :

Bir tane led (Kırmızı , yeşil, sarı) farketmez

Bir tane 10K direnç(led patlatmamak için)

Bir tane arduino(model farketmez) -> Ben Leonardo ile çalışıyorum. Siz de fiyata göre en uygun olan model Uno alabilirsiniz.

void setup() {

 pinMode(13, OUTPUT);  // LEdimizi 13. pine tantığımız için pinMode 13 yaptık.

}

void loop() {

 int i=1;

 do {                      // led yavaş yavaş parlasin bolumu

 digitalWrite(13, HIGH);   // bardağın dolu kısmı -set the LED on

 delayMicroseconds(i);     // dolu kısım kadar bekle -wait for a second

 digitalWrite(13, LOW);    // bardağın boş kısmı -set the LED off

 delayMicroseconds(999-i); // boş kısım kadar bekle -wait for a second

 i++;                      // ledin daha hızlı parlaklığa ulaşması için i=i+2 deneyin

 } while (i < 999);        // ledin parlaklığına ulaşması 1 sn=1000mili sn sürecek

 digitalWrite(13, HIGH);

 delay(2000);              // 2 saniye parlak dur

 i=1;

 do {                                        // led yavaş yavaş sönsün bölümü

 digitalWrite(13, HIGH);     // set the LED on

 delayMicroseconds(999-i); // bir saniye bekle

 digitalWrite(13, LOW);       // set the LED off

 delayMicroseconds(i);       // bir saniye bekle

 i++;

 } while (i < 999);  

  delay(2000);             // 2 saniye sönük bekle

}                           // loop başına dön

PWM nedir?

PWM (pulse width modulation), analog bileşenleri dijital sinyallerle kontrol etmenizi sağlayacak bir yoldur. Sinyalin frekansının belirlenen değerlerde değiştirilmesi ile dijital sinyalin analog sinyali mimiklemesi gibi de düşünebiliriz.

PWM mantığında yapmaya çalıştığımız şey grafikte çok daha net anlaşılmıştır umarım.

Yazımda genel olarak tüm bilgileri (bildiğim) vermek istemiyorum çünkü, arduino, araştırarak daha değişik örneklerle nelerin yapıldığını keşfederek öğrenebileceğiniz ve kendinizi geliştirebileceğiniz bir proje. Diğer dersimizde kodlarla ilgili bir eğitim içeriğiyle karşınızda olacağız. 

Yazar hakkında:

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir