Serial.Print “Söz uçar yazı kalır.” – Arduino’ya Giriş #4


 

                Bu yazıya başlamadan önce, diğer yazılarımda da söylediğim şeyi tekrardan hatırlatmak isterim. Ezberden kaçın arkadaşlar, anlattığım şeyleri birebir uyguladıktan sonra, başka şeyler düşünerek sizlerde üstüne bir şeyler katarak projeler geliştirin. Mesela, bir araca park cihazı geliştirmek yerine, evinizde saklamak istediğiniz bir eşyanıza, yaklaşılmasın diye bir alarm sistemi kurabilirsiniz. Şimdiye kadar anlattığımız yazılarımıza bakarak bunu yapabilirsiniz. Yazılarda ne gibi projeler yapabilirsinizden daha çok neyi nasıl öğrenebilirsinizi anlatmaya çalışıyorum.  Umarım bundan önceki yazılarımız faydalı olmuştur.

                Sevgili okur, bu yazımda sizlere adınızı ekranlara elektronik harflerle nasıl yazdırabilirsiniz onu anlatacağım. Şimdi yine öncelikle yapmamız gereken şey:

  1. Google’ye giriyoruz
  2. Burada anlatacağım lcd tipi, 16×2 character LCD olduğu için , aramaya 16×2 character lcd datasheet yazıyoruz.
  3. https://www.engineersgarage.com/sites/default/files/LCD%2016×2.pdf benim kullandığım lcd’nin datasheet’i bu. Bu datasheete bakarsanız, kullandığımız LCD hakkında her şeyi bulabilirsiniz.

Bu adımları yaptıktan sonra şimdi sizlere LCD yi biraz tanıtayım.

Dada dada işte karşınızda LCD :

  1. VSS : Gnd girişi
  2. VDD : 5 volt
  3. VE girişi : Ekrandaki yazının netliğini ayarlamak için kullanılan voltaj girişidir.
  4. RS(Register Select) : LCD ekranın ne yapacağını, register da bir deger olup olmadığını kontrol eder.
  5. R/W(Read/Write) : pinlerin modlarını okuma veya yazma olarak değiştirmek için kullanılır.
  6. E (Enable) : Pinleri okuma modunda aktif hale getirir.
  7. 14  D0-D7 : Bit bit aldığı değerleri okur. Buradan ekrana yazdırılacak yazılar bit bit gönderilir. LCD de okur.
  8. Anot  16 – Katot : sonda bulunan bu iki girişe + ve – olamak üzere voltaj uygulanır. Bu sayede LCD nin arkaplan ışığı(mavi ışık) yanar.

 

Bu bilgilerden sonra devre şemasını şekildeki gibi kuruyoruz. Ben bir tane ayarlanabilir direnç kullandım, ekran parlaklığını ayarlayabilmek için. Sizlere de tavsiye ederim.

 

Şimdi kodlama kısmına geldik.

 

Burada ilk defa karşılaşacağınız bir şeyden bahsedeceğim. Kütüphane kavramından. LCD kodlarını yazabilmemiz için, ağabeylerimiz bizim için önceden güzel bir kütüphane hazırlamışlar. Bu kütüphaneleri sizler de yazabilirsiniz, ya da bir kütüphaneye gerek duymadan işleri yoluna koyabilirsiniz ama Amerika’yı tekrardan keşfetmeye gerek yok diyerek kütüphane yazmaya gerek yok bunun için. Şimdi bu kütüphane, LCD’mizin çalışma mantığına göre bazı fonksiyonların nasıl davranacağını tanımlayan kuralları bulunduran kod bütünleri olarak tanımlanabilir. Biz sadece o kütüphaneyi kodunuza ekleyip oradaki fonksiyonları kullanacağız.

Arduino IDE’si de yine biz çok güzel bir kolaylık sağlamış ve bu kütüphane yüklü olarak bize sunuluyor. Şimdi kütüphaneyi kodumuza nasıl ekleyeceğimizi gösterelim.

 

Arduino IDEsinden  Taslak > library > liquidCrystal Tıklıyoruz ve kodumuza  #include <LiquidCrystal.h> böyle bir satırın geldiğini görüyoruz.

 

Kütüphanenin içeriğini https://www.arduino.cc/en/Reference/LiquidCrystal şu adresten bulabilirsiniz.

Linkini verdiğimiz siteden altını çizdiğim fonksiyonları kullanacağız. Sizler de siteye girerek fonksiyonların ne işe yaradığına bakabilirsiniz. Sizin şuanda girip bakmanız daha iyi olacaktır. Hem başka kütüphaneler kullanacağımız zamanlar için bir alışkanlık olur.

 

Meraklısına :

http://www.instructables.com/id/Arduino-LCD-Game/

 

Çok sevdiğim bir proje. Şimdiye kadar anlattığımız bilgilerle bu projeyi örnek olsun diye yapabilir, eğlenceli saatler geçirebilirsiniz.


0 yorum

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer Yazılar Robotik