Select Page

Uygulamalarda Kullanıcı Deneyimi: Oyunlaştırma Nedir?

Uygulamalarda Kullanıcı Deneyimi: Oyunlaştırma Nedir?

Uygulamaların rakiplerine fark yarabilmeleri ve dikkat çekebilmeleri kuşkusuz sundukları kullanıcı deneyimiyle ölçülebilir.Bu nedenle gün geçtikçe geleneksel tasarım yaklaşımları yerine kullanıcıyla etkileşimli,daha iyi deneyim sunan yöntemlere başvurulmakta.

İşte bu yöntemlerden biriside birkaç yıldır hayatımızda olan Oyunlaştırma(Gamification) kavramı!

Peki Nedir Oyunlaştırma(Gamification)?

Oyunlaştırma (gamification), oyun felsefesinin oyunsal düşünmenin ve oyun mekaniklerinin oyun-dışı alanlarda, motivasyonu arttırmak ve kullanıcıları problem çözmeye teşvik etmek için kullanılmasıdır. (Wikipedia)

Yapılan incelemelere göre aktif bir kullanıcı haftalık en az 40 saatini oyun oynayarak geçiriyor.Bu sonuçlara göre kullanıcının uygulama içerisinde aşama aşama ilerlemesi, yapılan her işte ya da doldurulan her formda ödüllendirilmesi, insanların başarılarını görmesi, rekabet hissi, en ciddi ve sıkıcı bir işi yaparken bile eğlenerek ve en önemlisi isteyerek yapması oyunlaştırma kavramını sık sık duymamıza sebep oluyor.

İşte oyunlaştıma(gamification) kullanıcıların alışkın oldukları bu kavramları uygulamalarımızın içerisinde kullanabilmemizi sağlıyor.

Neden Oyunlaştırma?

Geleneksel tasarım yöntemlerinin geçersizliği kişisel gelişim ve motivasyon kitaplarında vurgulandığı üzere,kurumlar tarafından kabul edilmediği gibi geçersizliğide bilimsel olarak kanıtlanmıştır.

İş, birinin yapmaya mecbur olduğudur, Oyun ise birinin yapmaya mecbur olmadığıdır.

Daniel H. Pink – Drive

Yeni nesil kullanıcılar,uygulamaların istenilen  amacı gerçekleştirebilmesi değil,bu işlemler gerçekleşirken yaşattığı kullanıcı deneyimine göre değerlendirmektedir.

Herhangi bir unsuru oyunlaştırmak, ona karşı olan algıyı değiştirerek içsel bir tetikleme yaratıyor ve bu da onu daha cazip hale getiriyor.

Peki Oyunlaştırma Ne Kadar Kullanılmalı?

Oyunlaştırma uygulanırken dikkat edilmesi gereken konulardan biri,marka algısına kurumun imajına zarar vermemektir.Uygulanan oyunlaştırma yöntemi marka kimliğiyle çatışmamalıdır.Diğer bir nokta ise asıl amacın işlemin “kolay ve eğlenceli” hale getirilmesi olduğu unutulmamalıdır.

Oyunlaştırma Örnekleri

BiTaksi

bitaksi

Ülkemizde Mart 2013 gibi çok yakın bir geçmişte kurulan BiTaksi oyunlaştırma konusunda başarılı örneklerden biriside BiTaksi.

BİTaksi uygulaması vadettikleri ile “cebimizdeki taksi” olmayı başardı.

Sisteme dahil edilen sürücüleri daha aktif kullanıcılar haline getirebilmek için oyunlaştırma senaryoları kullanıyor.Kullanılan kurgular ödüller ülkemizde bulunan kültüre ve sürücülerin yaşam koşulları düşünülerek oluşturulmuş.

Taksiciler arasında dönemsel yarışmalar,referans kampanyaları yapılarak rozet plaket gibi ödülledirme yöntemleriyle sürücülerin uygulamadan zevk alması sağlanıyor.

Örnek olarak sürücüler Elit, Altın, Gümüş ve Klasik olarak dört gruba ayrıldı. Kazandıkları puanlara göre gruplar arasında geçişler olabiliyor.Çeşitli ödüllendirme yöntemleri mevcut.

bt2

Aynı şekilde Bitaksi uygulamasını kullanan kullanıcılar içinde farklı ödüllendirme senaryoları mevcut. Bitaksi oyunlaştırma kavramının etkili olarak kullanıldığı bir girişim diyebiliriz.

LinkedIn

linkedin

LinkedIn günlük hayatımızda sıkça kullandığımız sosyal ağlardan biri. Sizi daha dolu profile sahip olmanız için “Profil Gücü”nüzü arttırarak ve unvanlar vererek teşvik ediyor.

Swarm

swarm

Swarm oyunlaştırma konusunda rozetler ve majorluk konusunda başarılı uygulamalardan birisi olduğunu kabul edebiliriz.Oyunlaştırma kavramının yaygınlaşmasında Foursquare etkisi geçilemez.

Dualingo

duolingo

E-öğrenmenin güzel örneklerinden biri olan Duolingo, oyunlaştırma öğelerini yoğun şekilde kullanan uygulamalardan. Yabancı dil öğrenme eylemini olabilecek en eğlenceli şekilde sunuyor ve her çözdüğünüz sınav ve soru için size puanlar, bonuslar veriyor.

Yazar hakkında:

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir